torsdag 1 maj 2014

Nattvandrare i stadsparken på valborgsmässoafton-några erfarenheter och upplevelser rikare.

VALBORGSMÄSSOAFTON 2014.
Denna kväll tillbringade jag tillsammans med detta härliga gäng bestående av glada kolleger som tillsammans med mig nattvandrade i socialtjänsten i Lunds regi.

Martin,Karin,jag, Boel,Alexandra och Caroline i solskenet på Lilla Tvärgatan innan vi gav oss iväg på vårt uppdrag.  

Söta Anna Scholtz kom och fotograferade oss och önskade oss en trevlig kväll med goda insatser. 

Det vackra lusthuset i stadsparken omgavs just denna kväll av bajamajor. 

Det blir lite kaosartat på sina ställen när nästan 30 000 ungdomar samlas i centrala Lund samtidigt för att festa. Dock fungerade det mycket bra med 130 poliser varav några var ridande eller MC-burna, 80 polisvolontärer, ett flertal nattvandrare, sjukvårdare m.fl. på plats denna kväll.   

Vi fick goda baguetter, kaffe ,lite värme och vila i ComUngs fina lokaler mitt i stan. Denna tavlan är gjord av några ComUngs besökare. Tack Tobbe, Ricardo och alla ni andra för att ni fixade och bjöd in oss. 

Kära kollegan Martin Hellmo på väg till Grand. 

Nu är han framme. Vi andra väntade kvar utanför.

Boel och Karin med våra ryggsäckar med innehåll för alla eventualiteter under kvällen. 

Mejeriet vandrade vi förbi mååånga gånger under vår kväll.

Efter 8 timmars vandring, några hemkörningar med överförfriskade ungdomar, många samtal med både tonåringar och äldre och många möten med andra vuxna som liksom vi denna kväll gjorde en insats för våra kära ungdomar.
Vi blev trevligt bemötta av ALLA trots/tack vare att det stod socialtjänsten på våra knallröda jackor. Många kände sig trygga med att vi och många andra vuxna fanns tillhands om det skulle behövas.
Att veta detta gör att man lätt står ut med värkande fötter, extrem värme i början av vårt pass och sen kyla på natten m.m. m.m
Samtalen med ungdomarna och att kunna hjälpa dem tillrätta denna kväll gör det så värt detta omak. Att sen ha fina och duktiga kolleger med hjärtat på rätta stället och en stor dos humor gör ju inte saken sämre.
Stort TACK till Karin, Boel, Alexandra, Caroline och Martin för ett fint samarbete denna kväll. På återseende på nästa nattvandring.     

Ovanstående bild är tagen när vi återvänt till Lilla Tvärgatan. 
Visst är det vackert med körsbärsblom mot natthimlen.   

Våra jackor med nuvarande text. När jackorna ska bytas ut mot nya ska vi föreslå att ha texten "Vi hjälper dig" på framsidan och socialförvaltningens logga på baksidan. Det var tips som Karin och jag fick under kvällen.
Min nattvandrarkväll avslutades med att jag vinkade av mina kolleger vid deras buss och glatt inväntade min egen buss som dock aldrig kom.......

Som tur var kunde maken komma och hämta mig och så skööönt det var att kasta alla kläder i tvättmaskinen, ta en snabbdusch och sedan krypa ned mellan svala lakan och vila sina trötta fötter efter ca 1,5 mils vandring.

Idag är det första maj,vackert väder och maken och jag ska snart iväg på en trevlig brunch i Lund. Jag hoppas att jag kan få ned mina svullna och värkande fötter i ett par högklackade.

Vi hörs senare mina vänner. Kram på er och hoppas att ni också hade en fin valborgskväll.        
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar