måndag 1 april 2013

Konstrunda på Österlen.

Annandagpåsk och dags för konstrunda på Österlen. Vi startade med ett besök i Ystad och Saltsjöbaden. Jag hämtade bl.a min klocka som jag glömde när Johanna och jag var på Spa här.

Två gånger Gynning var det som vanligt som ställde ut sin konst på "Saltan". Tyvärr träffade vi inte Carolina denna gång eftersom hon varit tvungen att åka hem tidigare p.g.a sjuk dotter. Nåväl det viktiga var ju konsten, eller? 

Här sitter jag med Carolina Gynnings fina kuddar,nytt för i år.

Jag älskade verkligen utställningsmiljön med bl.a Äggetfåtöljen och andra vackra inredningsprylar.  

Mamma Gynnings fina skulptur kunde bli din för 35 000 spänn.

Annorlunda färg på byrån. Vad säger du Mårten, ska vi måla om vår rokokobyrå i denna läckra färg? M såg lite chockad ut..... 

Det är så vackert och smakfullt och inbjudande på Saltsjöbaden. Johanna och jag vill snart hit igen.

Johanna poserar.
 Efter detta lilla besök körde vi vidare till Åbergs trädgård där det blev ett snabbt besök.
M och J solade medan jag gick en sväng och njöt av pensee´r och nyuppkommen klotbasilika.




  
Fint namn på Åbergs cafe´.
Lycopersicum är det latinska namnet för tomat,egentligen heter den Solanum Lycopersicum.(googlade på detta) Tomaten är alltså en potatisväxt.



Här njuter vi av Elna Joloms vackra glasskulpturer på Tomelilla konsthall.
Vindruvsklasar i blått,vitt och grönt fanns det bl.a att välja på.
Eller varför inte en ärtskida med gröna glasärter?
Som färdkost åt Johanna kakor från Reimans bageri.
Nästa stopp var Kronovalls slott.   

Här passade maken på att lapa lite sol,medan Johanna och jag träffade Peter Wahlbeck.

Komikern,konstnären,författaren m.m. Peter Wahlbeck visar två av sina tavlor. Han berättade om sin målarteknik och med oss därifrån hade vi konstkort och en DVD.  

Peter poserar med en glad tjej, Johanna.


Så vackert...... (ett lite mindre "hus" inom slottsområdet). Kunde räckt för oss.
Nu har vi kommit till nästa konstställe på vår runda och det är hos mina svärföräldrar. Här finns en Jolom ärtskida.


Vackert glas och en läskig skalbagge lyser fint i solen.
Medan Johanna och hennes farmor solade gick jag och maken på en liten konstrunda i Vitemölla och Kivik. 

Det blev bl.a ett besök hos Ia Karlsson. Där köpte jag bl.a detta fina kort.

Konstnären Ia med sin make tillika konstnärskollega Hasse.

Här har jag fotograferat en konstnärs använda färgtuber.

Målarpenslar och annan konstnärsrekvisita.
Vårt sommarhus i vårvinterskrud. Underbart väder hade vi denna annandagpåsk.

Vacker vy av en ung ryttarinna med sin häst precis utanför tomten.

Detta är makens bidrag till konstrundan,några vackra foton från Vitemölla. 



Efter en härlig utflyktsdag och god middag hos svärmor åkte vi hemåt igen. I bilen hem sjöng vi allsång (till rocklåtar) under Johannas ledning.   


Nu har vi kommit hem och jag ska koppla av en stund med denna bok, skriven av Lucy Dillon.
Mycket bra och lättsam.  En riktig feelgoodroman.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar