fredag 26 april 2013

En vårdag i Helsingborg.

Jag åkte som sagt med härliga bloggerskan "Fnulan" till Helsingborg på torsdagen. Där strosade jag runt i det soliga men ack så svala vädret. Jag hade ju som vanligt alldeles för lite kläder på mig. Som tur var hittade jag många roliga affärer där jag kunde värma mig mellan varven. 
Det blev också en en enkel lunch och lite fika. Klockan sex var det dags att bege sig med en stadsbuss till Helsingborgs ytterområden inför kvällens festligheter.  När jag  kom fram ringlade sig en lång kö med förväntansfulla tjejer.  
Kärnan, minns man från barndomens skolresor.  

Detta är Helsingborg i miniatyr. Söta små hus och även Mariakyrkan finns med förstås. 

Här har vi Mariakyrkan på riktigt. Här var maken och jag  på bröllop när våra vänner Malin och Anders Bohman gifte sig. Tänk att de snart ska flytta hem till Sverige och Helsingborg igen efter 25 år i Australien.Det ska bli kul att få hem dem igen. Hoppas att du läser detta,Malin! Det tror jag att du gör.
Det finns flera trevliga inredningsaffärer i Helsingborg. Me like a lot......
"Blickfång" hette denna fina lilla butik och här gick jag igång på krukor och annat fint till hemmet.
Även denna affär "Staken och veken"! (kul namn)  hade fina saker.



Fint,gammalt hus med läcker skylt. 
Jag avnjöt en god pizza med tacofärs, paprika och lök.på  ett mysigt litet lunchställe.
På Brunnsgatan i Gamla Stan hängde denna skylt.
Denna statyn var fin,tyckte jag. Stort silverklot som lyste i solskenet.
Här kunde man få vägledning till en del av innerstans "sevärdheter" 70 meter till närmsta pissoar t.ex. Hihi.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar