lördag 13 april 2013

Innehållsrik lördag.

Denna lördag började med att jag cyklade till Dalby kyrka för att vara med när Helgeandskören sjöng på kyrkans frukostkonsert. Min kollega och vän sjunger i kören och jag ville självklart vara med och lyssna.
Efter en halvtimmes vacker och stämningsfull sång trampade jag hemåt igen.

Utanför kyrkan är det vid denna årstid en blå matta bestående av scilla i en fantastisk blå nyans.





På eftermiddagen var vi inbjudna till goda vänner på 50 årsuppvaktning. Maken och jag begav oss dit med present och glatt humör. Vi blev bjudna på en fantastiskt god och fräsch buffe´. 

Presenten bestod av diverse ätbara och drickbara saker.

Maten var mycket god och även vacker. Det var bl.a västerbottenpaj, varmrökt lax, goda sallader och såser, rödbets-chevre rätt, fylld kronärtskocka,laxtartar, bröd och goda ostar.


    
När vi hade ätit gott och umgåtts med det trevliga värdparet och deras gäster var maken och jag tvungna att ge oss iväg till nästa party. 


Däremellan skulle jag dessutom hinna till Craaford Auktioner i Lund och bevaka en fåtölj som jag hade spanat in. Jag blev den lyckliga köparen och nu pryder den sin plats hemma hos oss. När vi hade kånkat hem fåtöljen med hjälp av släp och muskelkraft var det dags att byta om och åka till nästa fest. Bilder på den nya fåtöljen kommer i morgon.
Auktionen var i full gång när jag kom dit. Det är en sann adrenalinkick att vara med och bjuda på ett objekt på en auktion. Jag känner dock samtidigt lite obehagskänslor. Tänk om man skulle fara iväg och bjuda hej vilt på något som man egentligen inte vill ha. Jag höll ju på att bli ägare till ett stort älghuvud en gång på en gårdsauktion för många år sedan.. Jag hejade nämligen glatt på min svåger som kom in genom dörren och auktionsutroparen tog detta som ett bud. Det lyckades jag dock klara mig ur, hahaha..
Crafoord Auktioner i Lund är en anrik gammal auktionsfirma med gott renomme´. Två gånger per månad kan antikvitetsintressserade och fyndsugna komma dit.

På kvällen åkte vi till i alla fall till Bunkeflostrand dit vi var bjudna på trevligt party hos "gamla" goa vänner.  



Vi fick först en god färgstark drink med matchande snittar till.Här har värdinnan precis serverat drinkar till Ewa och Kylle.  

Jag och min bordsherre.

Annelie,Daniel och Ewa.


Nu var det dags att njuta av den andra buffe´n denna dag. Kvällens värdpar hade ordnat många goda rätter som t.ex. marinerad kycklingfile´,kalv med tonnato, melon med skinka, pastasallad,bröd och ost,paj med oliver.
Maken med sin bordsdam, vår kära vän Kristina, alltid lika snygg. 
Till kaffet blev vi serverade en mycket god chokladkaka med hallonmousse, dekorerad med färska hallon.

Här har vi delar av vårt glada gäng lite senare på kvällen/natten.

Jag,Lisa och kvällens eminenta värd Christian.
TACK Annelie och Christian för en härlig kväll med många skratt, mycket prat och god mat och dryck.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar