torsdag 1 januari 2015

Tillbakablick på 2014 och en liten framåttitt på 2015.


Några tillbakablickar och reflektioner från år 2014.

Eftersom jag för första gången på 25 år inte har skrivit och skickat julbrev,
 så blir detta en slags kompensation. 

Nytt under året på jobbfronten.

Vi lämnade våra lokaler på L. Tvärgatan i Lund och flyttade till "Kristallen" på vårkanten. Supermodernt, vackert och en helt underbar utsikt från våra konferensrum på sjunde våningen. 
En liten del av arbetstiden tillbringas där, men 
den största delen av veckan finns jag på de olika skolorna i Dalby som kurator/socionom.

Jag har nattvandrat i Lund i min roll som socionom vid två tillfällen detta år, 
på Valborgsmässoafton och under Lundakarnevalen. Detta var givande och kändes bra.   

Vi har arbetat inom många olika områden och förhoppningsvis gjort nytta på olika plan. 

Under våren 2015 ser jag fram emot att vara en av två gruppledare för
 en föräldrautbildning som startar i februari.

Jag har finfina kolleger på alla ställen där jag arbetar, en förstående och uppmuntrande chef, vilket underlättar vårt ibland svåra arbete.

Kristallen, den fina.

Hur många blogginlägg har det blivit under 2014?

558 inlägg minsann. Minst ett inlägg per dag och ganska ofta två. 

Vilka inlägg fick mest läsare?

Det var från mitt födelsedagsfirande i januari och från mitt möte med superkändisen 
"Hugh Grant" samt mitt prinsessmöte med Madeleine och några sommarinlägg. 




Faktum är att bloggläsarantalet har ökat enormt under detta året vilket glädjer mig väldigt mycket. 
Tänk att vardagliga saker som jag berättar om i mitt liv kan vara intressant och givande för så många både i Sverige och utomlands ( t.ex USA och Australien)
Det är ganska fantastiskt och enormt roligt. 
Många läsare tackar för tips, recept, inredning, inspiration och annat.
   
Har det blivit några fler kändismöten under året?

 Oh YES, förutom prinsessan Madeleine och Hugh Grant som var årets höjdare så har det blivit möten med bl.a följande kändisar: 
Tennislegenden Mats Wilander i Båstad.

MÅNS, på Lundakarnevalen.

"Ace of Base" Ulf Ekberg med sin fru Joanna i Båstad..

Robban Ashberg i Stockholm.

Per Gessle på Ring-Knutstorp.

Lill-Lövis Johansson på racertävlingar.

Rikard Olsson i Kivik.

Något som gjort dig särskilt glad under 2014 och som fått dig att må bra?

Något som alltid gör mig glad och så även detta år är umgänget med mina barn, make, föräldrar, svärföräldrar, brorsa med familj, annan släkt och familj, goda vänner, kolleger och andra som förgyller mitt liv med sin närvaro.   

Jag har också blivit mycket glad över alla fina kommentarer, meddelanden och glada tillrop över min blogg som ni fina läsare har delgett mig på olika sätt.. Tack för detta alla ni!

Vad gjorde du sommaren 2014?

Denna varma och fina sommar tillbringade vi till stor del i Vitemölla där vi njöt av ledighet, sol,värme, umgänge med släkt och vänner, utflykter, fester, böcker och annat kul. Jag var på massor med loppisar och gjorde finfina fynd.

En glad dotter på ett av våra favoritställen.
Vi tillbringade också mycket tid hemma i vår stora och lummiga trädgård, gjorde diverse utflykter och skojiga upptåg.  
Vi firade många födelsedagar både jämna och ojämna, flera 50-åringar, 20-åringar, studenter och annat kul.
Vi var och tittade på många vackra trädgårdar och fick tips och blev inspirerade.
Vi var i Båstad och tittade på tennis i världsklass och hade en härlig dag. 
Vi var på Digiloo och njöt av musik och humor.  
Det har varit en trevlig cykelfest också som vanligt. Maken och jag blev dessutom invalda i festkommiteen och vi har redan hunnit med en trevlig fest i detta gäng. 

Ja, det var en del som vi hann med.

Gjorde du någon resa under året?

Jag åkte till Stockholm ett par gånger förra året, en av mina absoluta favoritstäder i världen. En gång i smällkalla februari och en gång i underbart sensommarväder. Snart sticker jag dit igen....

Maken och jag var även på rundresa i Turkiet med många upplevelser, nya intryck, god mat och trevliga nya bekantskaper med oss hem i bagaget. 


Det blev även två trevliga dagsutflykter till vår närmaste huvudstad, Köpenhamn. 

Vad önskar du att du gjort lite mindre av 2014?

Nja, det tar emot lite att erkänna men tiden vid datorn har ibland blivit lite för lång på kvällarna. Jag sköter ju mycket via datorn, tittar på TV, bloggar, läser andras bloggar, Facebookar och surfar runt på olika nyhetssidor och annat kul. 
Ska dock försöka att begränsa denna tid litegrann.  

Kanske har det också blivit lite för mycket god mat. Hehe...





Vad gjorde du på din födelsedag?

Eftersom jag fyllde jämnt detta år så firade jag dagen med stor fest tillsammans med familj, släkt och många goda vänner. Vi hade en underbar kväll med många fina tal och roliga sånger. 
Det var nästan hundra personer som hade kunnat ta sig till mitt firande trots snöglopp och halka. 
Fantastisk, minnesvärd och rolig kväll på alla sätt.  
Firandet skedde på min födelsedag eftersom jag fyllde år på en lördag.

Vad spenderade du mest pengar på?

Ah, eftersom maken läser min blogg så får jag vara lite försiktig med svaret här.....
Blommor, saker till hemmet som t.ex miniatyrstolar ( hehe), kläder, växter till trädgården, lite extra till barnen är nog det som jag kan komma på.
Också presenter till maken förstås...:) 




Sämsta inköpet under året
Spontaninköp av några klänningar 1-2 storlekar för små. ( med planer på en liten viktnedgång.) 
De hänger i garderoben och väntar. 


Vad har du tittat på, på TV?

Downton Abbey, min favorit alla kategorier. Den serien har absolut allt. 
Vacker miljö, fina kläder, duktiga skådespelare, bra handling, spänning och humor.

Jag tittar också väldigt gärna på brittiska miniserier både drama och thriller t.ex Kommissarie Lewis.  
"Morden i Midsomer" på sommaren är ett måste liksom "Allsång på Skansen".
"Friday Night Dinner" är heltokig men jag kan skratta högt åt denna serie. 

Några bra och extra minnesvärda böcker som du har läst under året.

Linus Jonkmans bok " Introvert" tyckte jag var läsvärd.
"Gatukatten Bob" av James Bowen gillade jag också skarpt.
"New Delhi-Borås" av Per J Andersson kan också rekommnderas.
Under sommaren läste jag alla "Elly Griffiths" kriminalare
Lucy Dillons senaste "Tango för ensamma hjärtan" är lättläst och trevlig.

Hoppas att någon kan passa er! 

  Förhoppningar, tankar och planer inför 2015?

Min största förhoppning och önskan är att jag och mina nära och kära ska få vara friska och glada. 
Jag önskar även att maken ska fortsätta att trivas på sitt relativt nya arbete. 

Jag hoppas att barnen ska fortsätta att trivas med sina studier och känna meningsfullhet med detta och allt annat som händer i deras unga liv.
 Jakob fortsätter på sin läkarbana och Johanna har läst första terminen på "Kriminologiprogrammet". Snart har vi en egen "Leif GW Persson" i familjen.
Vår blivande GW....
Också vår lilla katt Musse som är en trogen vän
 och en nyfiken och söt liten krabat.

Jakob, vår blivande läkare på en bild tagen för några år
 sedan i Vitemölla.
 Jag hoppas att jag ska fortsätta att trivas lika bra med mitt arbete som jag alltid har gjort. Det är ett intressant, meningsfullt och givande arbete där man gör skillnad för barn och ungdomar. 
Vad kan vara viktigare än detta i ens dagliga arbete?

Jag har även några småplaner för hemmet som ska förverkligas under året. 
Jag avslöjar mer om detta längre fram.

Vad ser du mer fram emot under 2015?

Jag ser fram emot nya utmaningar i mitt arbete.

Jag ser också mycket fram emot att fortsätta umgås med min familj, släkt och vänner i alla olika sociala sammanhang som jag är en del av t.ex mina härliga dammiddagsgäng, trevliga bokcirkel, fina goa "gamla" vänner sedan många år tillbaka,  släktsammankomster och annat kul.

Jag ser fram emot att läsa bra böcker som utkommer under året och 
hänga med i utvecklingen på olika plan. 

Något annat som både Johanna och jag har att se fram emot är ännu en SPA-vistelse. 
Maken och jag kommer att åka på någon weekendresa, vilket alltid är kul.  


Tack för att ni orkade läsa min lilla årskrönika.

Kram på er och ha en fortsatt fin kväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar