lördag 21 juni 2014

Trevlig midsommarafton i lugn och ro.

Go förmiddag på er alla! 
Igår firade vi midsommarafton hemma hos mina föräldrar. Detta år blev det i minimerad skala. Våra barn firade som sagt på annat håll och brorsan skulle fira med några andra småbarnsfamiljer. 
Vi var välkomna dit men maken, jag och mina föräldrar hade istället ett väldigt lugnt och relaxat firande detta år.   

Jag klädde en stålstomme med blad och lite blommor också fick mor den. 
Den var riktigt fin när vi tände den senare på kvällen.


Klassisk jordgubbstårta med sockerkaksbottnar bidrog jag med till midsommarbordet. (jag tar alltid "Sju sorters kakors" recept på prinsesstårta), fylld med vaniljkräm och jordgubbssylt).
Grädde, jordgubbar, en ros och några citronmelissblad. KLART!  

Mors fina dukning med broderad duk, rosablommiga mormorskoppar och midsommarblommor.



Vi hade en så lugn och skön eftermiddag och kväll. God fika, trevliga samtal om både ditt och datt, "levande musik" från en granne, (Hehe) , jättegod midsommarmat, nubbe, gemensam korsordslösning, läsning m.m. 

Mors supergoda sillar speciellt Brantevikssillen (vem gillar inte den) och stekt inlagd sill är mina favoriter.


Flatrökt ål och lax tillhör makens favoriter på midsommarbordet.

Första tallriken......

Fars hemmagjorda malörtssnaps serverad i min farfars gamla flaska. Farfar Kalle hade alltid "himmakryddad" snaps att bjuda på om någon kom förbi.
Kul att den gamla flaskan är sparad och att den används fortfarande.    


Lite godsaker.


En liten trädgårdsrunda förstås.

Kvällsfika har vi alltid hemma hos mina föräldrar och alltid på altanen på sommarhalvåret.
Tack mor och far för en härlig midsommarafton! Jag är så tacksam och glad för mina snälla, fina och fortfarande unga (ja, faktiskt) föräldrar som vi har så trevligt tillsammans med.  

Nästa år firar vi som vanligt tillsammans i Vitemölla.  

Hoppas att ni alla också haft en fin midsommarafton.
Nu ska jag gå och ta en sillbit, ett ägg till frukost och dagens första kaffe.

Vi ses snart.....   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar